مقالات مقالات .

مقالات

آندوسکوپی

و اطلاعاتی که از این طریق به دست می ‌آورد، بسیار با ارزش است و قابل مقایسه با اطلاعات دریافتی از راه سونوگرافی یا رادیولوژی نیست.

به ‌‌طور‌ معمول با دستگاه آندوسکوپ، قسمت‌ های مختلف داخل بدن را می ‌بینیم و بر حسب منطقه ‌ای که بررسی می ‌کنیم، نام روش متفاوت است؛ مثلا اگر بخواهیم روده‌ بزرگ (کولون) شما را ببینیم “کولونوسکوپی” می ‌گوییم، اما اگر قسمت فوقانی دستگاه گوارش و معده را ببینیم، “گاستروسکوپی” نام دارد. در هیچ‌ کدام از آندوسکوپی ‌ها بیهوشی‌ لازم نیست و تنها با بی‌ حس کردن آن منطقه و یا دادن آرام ‌بخش تزریقی انجام می ‌شود.

آندوسکوپی

پیش از انجام آندوسکوپی شما باید شیوه انجام آن را بدانید و از پزشک بخواهید اطلاعات لازم را در این باره در اختیار شما قرار دهد، چون همکاری شما با پزشک از اصول کار است؛ برای مثال پیش از آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش باید بدانید که ۶ تا ۸ ساعت ناشتا بودن کافی است، یا مثلا برای بررسی روده بزرگ (کولونوسکوپی) مواد مدفوعی باید کامل تخلیه شده باشند تا بررسی دقیق، راحت و بدون خطر باشد. بنابراین ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از کولونوسکوپی ، باید مایعات صاف شده مصرف کنید و از ملین‌ ها نیز استفاده نمایید.

دانستنی هایی پیرامون آندوسکوپی
همچنین باید بدانید که در کولونوسکوپی، دستگاه را از راه مقعد شما وارد روده بزرگ می ‌کنند و با تزریق هوا به داخل روده بزرگ امکان دید و عبور از پیچ ‌و خم‌های روده را فراهم می ‌کنند. در هیچ‌ کدام از آندوسکوپی ‌ها بیهوشی‌ لازم نیست و تنها با بی‌ حس کردن آن منطقه و یا دادن آرام ‌بخش تزریقی انجام می ‌شود. در مورد بررسی معده، دستگاه را از راه حلق و با بی‌ حسی مخاط حلق به منظور کاهش تهوع، وارد می کنند.

مدت زمان بررسی از چند دقیقه تا حداکثر ۲۰ دقیقه خواهد بود، چرا که گاهی نمونه ‌برداری از ضایعه ی موجود انجام می ‌شود. گاهی حتی با آندوسکوپی پولیپ موجود را برمی ‌داریم، یا رگ‌ خاصی را می ‌سوزانیم که در واقع کار درمانی انجام می ‌شود و آندوسکوپی درمانی گاهی تا یک ساعت طول می‌ کشد. عوارض و خطرات آندوسکوپی ناچیز است و تکرار آن حتی در فواصل کوتاه در صورت لزوم مانعی ندارد، چون اشعه یا ماده مضری به همراه ندارد. در ضمن چون دستگاه آندوسکوپی به ‌طور کامل ضدعفونی می ‌شود، امکان انتقال عفونت و بیماری از طریق آندوسکوپی وجود ندارد.
 ساختمان دستگاه انواع آندوسکوپ ها شامل چیست؟
اجزای اصلی نوری آندوسکوپ علاوه بر عدسی و فیبر نوری شامل موارد زیر است:

منبع نور سرد: منابع نوری مقداری گرما ایجاد می‌کنند که می‌تواند در بافت‌های اطراف آندوسکوپ تاثیر بگذارد . به همین دلیل، منبع نوری در انواع آندوسکوپ ها معمولا در بخش خارجی آندوسکوپ قرار دارد و نور از طریق فیبرهای نوری به قسمت اطراف عدسی داخلی منتقل می‌شود.

دوربین و هد دوربین: در انواع آندوسکوپ ها بدون دوربین پزشک مجبور است از طریق چشمی و عدسی خارجی داخل بدن را بررسی کند. این حالت دو مشکل عمده دارد: موقعیت پزشک حالت راحتی نیست و سریعا موجب خستگی متخصص آندوسکوپی می‌شود و همچنین در هر زمان یک نفر می‌تواند تصویر را ببیند، که این موضوع برای دستیاران متخصص خوشایند نیست.

در انواع آندوسکوپ ها جدید از دوربین و هد دوربین استفاده می‌شود و بدین ترتیب تصویر روی صفحه‌ای نمایش داده می‌شود و متخصص می‌تواند در حالتی راحت‌تر کار خود را انجام دهد و دستیاران و همکاران ایشان هم می‌توانند به متخصص کمک بیشتری نمایند. در ضمن می‌توان این تصاویر را ثبت و ضبط نمود.

ست های جراحی آندوسکوپی: دستگاه آندوسکوپی می‌تواند از ابزارهایی برای جراحی استفاده کند که این ابزارها روی دستگاه آندوسکوپ نصب شده و به متخصص توانایی انجام نمونه برداری و جراحی‌های محدود را می‌دهد

منبع:باشگاه خبرنگاران / درمانکده

گردآوری: پرشین وی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۶:۳۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)