مقالات مقالات .

مقالات

رژیم درمانی برای افراد دیابتی

 یک راه صحیح برای کسانی که می ترسند به دیابت مبتلا شوند، رژیم درمانی است.
با استفاده از این روش، به راحتی می توان خطر بیماری دیابت را مهار کرد. افراد دیابتی هم با استفاده از رژیم درمانی می توانند بیماری خود را کنترل و یا درمان کنند. در ادامه رژیم درمانی برای افراد دارای دیابت را به صورت کامل توضیح دادیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

دیابت چیست؟
یک بیماری خاموش است که تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. پانکراس، هورمونی به نام انسولین تولید می کند که وظیفه آن، کنترل قند خون است. بعد از ورود غذا به بدن، گلوکز آن تجزیه شده و مستقیم وارد جریان خون می گردد. اگر بدن، انسولین کافی نداشته باشد، گلوکز وارد جریان خون نمی شود. در این شرایط، وارد سلول نشده و فوراٌ تبدیل به سوخت می شود.

 

انواع دیابت
دیابت را به دو دسته، نوع یک و نوع دو تقسیم می کنند. در دیابت نوع یک، بدن اصلا انسولین تولید نمی کند. این امر ممکن است به دلایل ژنتیکی رخ دهد. این نوع دیابت، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود. در دیابت نوع دو ، بدن نمی تواند انسولین را به اندازه کافی تولید کند. دیابت نوع دو بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. افرادی که به تازگی مبتلا به دیابت شده اند، در مرحله اول باید علت ابتلای خود را بررسی کنند.

 

چه کسانی به دیابت دچار می شوند؟
خطر ابتلا به بیماری دیابت در افراد کم تحرک نسبت به سایر افراد بیشتر است. علاوه این، کسانی که در خانواده آنها سابقه دیابت وجود دارد، خانم هایی که تجربه بارداری دارند، افرادی که با وزن و یا چربی خون بالا مواجه هستند، گزینه های اصلی برای ابتلا به دیابت می باشند.

 

رژیم درمانی مناسب برای افراد دیابتی

یک نکته مهم در پیشگیری و کنترل دیابت، استفاده از رژیم غذایی مناسب است. ورزش و تحرک به تنهایی باعث کنترل دیابت نمی شود. باید به سالم بودن ماده غذایی و مقدار مصرف آن توجه نمود. رژیم غذایی دیابت خیلی سخت و پیچیده نیست. یک برنامه رژیمی مناسب برای دیابت آن است که از کربوهیدرات کمتری در آن استفاده شود. در این رژیم غذایی، باید مقدار مصرف نوشابه، شکر سفید، نان، پاستا و برنج را کنترل کرد. این مواد خوراکی فقط کالری ساز هستند و هیچ ارزش غذایی ندارند.

 

 

کربوهیدرات های مفید کدامند؟
عدس:
فیبر موجود در عدس باعث جذب کمتر کربوهیدرات می شود. عدس پروتئین زیادی دارد که می تواند قند خون را کنترل کند.

ذرت:
ذرت حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین سی، فیبر و پتاسیم است. این امر باعث شده تا به یک خوراکی کامل تبدیل شود. با مصرف ذرت، میل به غذا کاهش می یابد.

سیب:
با مصرف روزانه یک سیب همراه با پوست، 17 درصد از نیاز بدن به مواد غذایی تامین می شود. سیب، منبع مفیدی از کربوهیدرات های سالم است.

 

جو:
این ماده میزان قند پایینی را وارد خون می کند و باعث افزایش قند خون نمی شود. جو، یک منبع مفید کربوهیدرات است و با فیبر بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای لاغری است.

گندم یا نان گندم:
عناصر و مواد مغذی گندم شامل فسفر، اسیدفولیک، ویتامین ای، منیزیم و روی می شوند. بهتر است از خود گیاهک گندم استفاده کنید. زیرا فرایندی که گندم را به آرد تبدیل می کند، بیشتر خواص آن را از بین می برد.

سیب زمینی شیرین:
سیب زمینی شیرین منبع مفیدی از آنتوسیانین است که باعث کاهش فشار خون می شود و برای سلامت قلب بسیار مفید است.

 

چه غذاهایی به کاهش قند خون کمک می کنند؟
به طور کلی، غذا هایی که چربی های سالم دارند نقش مهمی در کاهش قندخون ایفا می کنند.

1 – ماهی :
در هفته دو وعده میل کردن ماهی باعث سلامت قلب و مغز می شود. اسید های چرب امگا3 موجود در ماهی، منبع غنی از چربی های سالم هستند. از ماهی های مناسب برای رژیم غذایی می توان به قزل آلا، ماهی تن و سالمون اشاره کرد.

2_ آووکادو:
آووکادو نسبت به بسیاری از میوه ها کربوهیدرات کمتری دارد و میوه ای مناسب برای افراد دیابتی می باشد. این افراد می توانند از آووکادو به عنوان منبع سالمی از چربی استفاده کنند. یک عدد آووکادو حدود 300 کالری انرژی دارد. می توان آن را با مواد خوراکی که چربی مضر دارند جایگزین کرد.

 

3_ سبزیجات:
سبزیجاتی که درصد رنگ سبز آن ها بیشتر است مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و کاهو برای افراد دیابتی مناسب هستند. مصرف سبزیجات به کاهش قند خون کمک زیادی می کند.

4_ آجیل:
آجیل تاثیر مناسبی در کاهش قند خون دارد. ولی باید بدانیم مصرف زیاد آن خطر ساز است. افراد دیابتی باید در مصرف آجیل به برخی نکات توجه کنند.آجیل در بهبود دیابت نوع دو بسیار مفید است. مصرف منظم 5 وعده آجیل در هفته، مناسب ترین روش مصرف برای افراد دیابتی می باشد.

 

مصرف شیرینی در رابطه با دیابت
اکثر مردم با شنیدن اسم دیابت فکر می کنند که مصرف مواد خوراکی هایی که شیرین هستند را باید به طور کامل حذف کنند. این یک باور اشتباه است. اگر مردم، مقدار مصرف قند و شیرینی را کنترل نمایند، به دیابت مبتلا نمی شوند. بنابراین افراد دیابتی هر چند وقت یک بار می توانند میزان کمی شیرینی مصرف کنند. مصرف کم قند و شیرینی باعث می شود تا بدن افراد به این روند عادت کند. به مرور زمان طعم های شیرین برای آنها زننده می شود و از خوردن خوراکی های شیرین دوری می کنند.

 

 

چطور مصرف قند و شیرینی را کنترل کنیم؟
می توانید از جایگزین های غذایی استفاده کنید. مثلا همراه چای به جای قند از توت خشک استفاده نمایید. شیرینی را همراه با غذا ترکیب و میل کنید و توجه داشته باشید که میزان مصرف شیرینی را نسبت به قبل از ابتلا به دیابت کاهش دهید. اگر میل شدیدی به شیرینی دارید، آن را با تقسیم به تکه های کوچک فقط مزه مزه کنید.کم کردن میزان شیرینی و قند فقط یک سوی راه درمان یا پیشگیری از دیابت است. مواد خوراکی زیادی هستند که قند پنهان دارند. از جمله این غذاها می توان به فست فود، سس، ماکارونی، غذای های توزیع شده در سطح جامعه و غذاهای آماده و بسته بندی شده اشاره کرد.

 

ورزش و دیابت
پزشکان معتقدند افرادی که دیابت دارند، باید در طول هفته حتما ورزش و تحرک داشته باشند. ورزش نه تنها بر لاغری تاثیر گذار است، بلکه به درمان دیابت نوع دو کمک می کند. ورزش کردن، نقش مهمی در کاهش چربی، کنترل قند خون و پایین آوردن وزن دارد. تحرک داشتن باید به طور منظم انجام شود تا تاثیر بگذارد. افراد دارای دیابت نوع یک در صورتی که عوارض دیابت را نداشته باشند، می توانند در همه حرفه های ورزشی فعالیت کنند. دیابت نباید باعث کنار گذاشتن اهداف نوجوانان در زمینه های ورزشی شود. افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، از طریق ورزش می توانند روند بیماری خود را کنترل نمایند.

 

سخن پایانی:
رعایت رژیم غذایی یک گام بزرگ برای بهبود و کنترل بیماری دیابت است. در کنار رژیم، بیماران باید روحیه خود را حفظ کنند تا بهبود یابند. قبل از اقدام به رژیم، حتما با پزشک معالج مشورت کنید یا می توانید از متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین استفاده کنید. اگر شما نیز مشکل دیابت دارید و وقت مراجعه حضوری را ندارید می توانید از طریق متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین، برنامه غذایی مناسب دریافت کنید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۸:۴۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)