مقالات مقالات .

مقالات

حساسیت به گردو

هست که ممکنه خطراتی رو برای فرد به وجود بیاره. افرادی که به مصرف مواد غذایی مانند این دانه روغنی حساسیت دارن و بدن اون‌ها نسبت به مصرف اون واکنش‌ نشون می‌ده، باید تدابیری اتخاذ کنن که این عارضه رو به کنترل دربیارن. چرا که موارد این‌چنینی درمان قطعی نداره اما با یک سلسله عملکردهای هوشمندانه قابل کنترله.

اما آیا با علل ایجاد این پدیده آشنایی دارین؟ آیا می‌دونین نشانه‌های وجود آلرژی در بدن چه مواردی هستن؟ در مصرف گردو به چه نکاتی باید توجه داشت که افراد دچار حساسیت نشن؟حساسیت به مواد غذایی از نوع شدید می‌تونه خطرساز باشه. بنابراین در این مقاله پیرامون تمامی‌ این پرسش‌ها سخن خواهیم گفت و تشریح می‌کنیم که بهترین راه مواجه شدن با پدیده حساسیت چیست. با ما همراه باشین.

حساسیت به گردو ممکن است واکنش‌های آلرژیک را به همراه داشته باشد.

حساسیت به گردو چگونه بروز پیدا می کنه؟
سوال اصلی این هست که حساسیت چیست؟ سیستم ایمنی بدن انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که وجود نگهبان‌هایی به نام گلبول‌های سفید برای دفاع و نابودی میکروب‌ها و عوامل مضر در بدن ضروریه. گاهی در برخی افراد برای تشخیص و اقدام به حمله، اشتباهی رخ می‌ده و دستگاه ایمنی بدن ملکول‌های یک ماده غذایی رو به اشتباه عامل مضر و مهاجم در نظر می‌گیره. به طوری که با التهاب و برخی علائم به اون واکنش نشون می‌ده و حساسیت به گردو هم در همین دسته جای می‌گیره.

متاسفانه افراد از دوران کودکی عارضه حساسیت رو با خودشون دارن. حالا در رابطه با بروز حساسیت به مغز گردو باید بدونین این مغز خوشمزه و خوش‌طعم حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین A,B,C,E هست. همچنین در این مغز آهن، روی، سلنیوم، فسفر، سدیم، کلسیم، مس، منگنز، آنتی‌اکسیدان، اسید آلفا لینولنیک و اسید چرب امگا ۳ وجود داره. تمامی ‌این مواد برای سلامتی بدن لازم و ضروریه و اهمیت اون تا جایی هست که در طب به خواص گردو در بارداری بسیار تاکید و سفارش شده. در عین حال بدن برخی افراد نسبت به این مغز علائم آلرژیک نشون می‌ده. اما چه افرادی به حساسیت دچار می‌شن و با مصرف این ماده اختلال در روال عادی زندگیشون پیش میاد؟ در ادامه به این مطلب اشاره می‌کنیم.

پروتئین موجود در مواد غذایی سبب بروز حساسیت در برخی از افراد می‌شود.

علل ایجاد حساسیت و آلرژی به گردو
در بین دانه‌های روغنی گردو هم یکی از مواد غذایی حساسیت‌زا شناخته شده. عوارض احتمالی این حساسیت در افراد مختلف ممکنه خفیف یا شدید باشه. اما نکته مهم عللی هست که موجب بروز آلرژی می‌شه که شامل موارد زیره:

ابتلا به حساسیت‌های غذایی می‌تونه موروثی باشه. ممکنه سابقه آلرژی‌های غذایی رو در بزرگترهای فامیل دیده باشین. پس این مورد هشداری برای سایر افراد وابسته هست و باید مراقبت کنن.
برخی آلرژی‌های غذایی در همان دوره شیرخوارگی نمود می‌کنه. درسته که در دوران نوزادی هنوز سیستم گوارش تکامل کافی پیدا نکرده اما این مطلب می‌تونه ادامه‌دار باشه.
افرادی که به حساسیت‌های فصلی دچار هستن هم استعداد بیشتری در بروز حساسیت به مواد‌ غذایی دارن.
همون‌طور که گفتیم، پروتئین موجود در مواد غذایی سبب بروز حساسیت در افرادی خاص می‌شه. به همین دلیل یکی از خوشمزه‌ترین و پرمصرف‌ترین مغزهای خوراکی گردو هست که در برخی افراد می‌تونه به عنوان یه تحریک‌کننده قوی برای بروز حساسیت باشه. خوبه در این راستا با نشانه‌های وقوع حساسیت هم آشنا بشین. پس همچنان ما رو همراهی کنین.

حساسیت به گردو با علائمی از جمله خارش، التهابات‌ پوستی، خارش و سوزش در گلو بروز پیدا می‌کند.

علائم شایع حساسیت به گردو
حساسیت برخی افراد تنها به گرده گل‌هاست اما برخی دیگه به مصرف خوراکی‌های خاصی حساسیت دارن و بدن نسبت به مصرف اون واکنش‌ نشون می‌ده. در واقع دو نوع آلرژی رو پیش رو داریم که علائم به‌خصوصی دارن:

نوع اول آلرژی غذایی اصلیه که فرد با خوردن یا حتی دست زدن به گردو و متعلقاتش مثل پوست یا حتی روغن اون دچار واکنش شدید می‌شه. به طوری که در برخی موارد به شوک آنافیلاکسی ختم می‌شه که خطر مرگ رو در پی داره.
نوع دوم در افراد می‌تونه با آلرژی به گرده گل‌ها و گیاهان نمود پیدا کنه و در ماه‌ها و سال‌های بعد در برخی خوراکی‌ها مثل دانه‌های روغنی هم واکنش نشون بده. این حساسیت از نوع تشخیص اشتباه بدن و حساسیت به پروتئین هست و علائم خفیف‌تری داره.
حساسیت به گردو با علائمی از جمله خارش، التهابات‌پوستی، کهیر، قرمزی و تورم پوست، آبریزش بینی، سرفه، خشکی‌گلو، تنگی‌نفس و احساس خارش و سوزش در گلو بروز پیدا می‌کنه. در برخی موارد هم علائمی ‌همچون دل‌درد، استفراغ، درد در ناحیه معده و مشکلات در گوارش، تپش‌قلب، خارش و تغییررنگ در چشم‌ها و کبودی لب مشهوده.

با توجه به کاربرد گسترده و فواید گردو نمی‌شه از مصرف اون صرف‌نظر کرد اما در صورتی‌که در تماس با این مغز یا مصرف اون، علائم و نشانه‌های این‌چنینی رو مشاهده کردین، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنین. تجویز آنتی‌هیستامین‌ها در بسیاری مواقع راهکار مناسبی برای کنترل عارضه هست.

علائم شدید حساسیت و راه حل درمانی
شوک آنافیلاکسی واکنش شدید بدن در برابر آلرژی‌ غذاییه. این شوک با علائمی همچون تنگی نفس شدید، انسداد راه هوا و انقباض کیسه‌های هوایی بروز پیدا می‌کنه. در برخی موارد فشارخون به شدن افت می‌کنه. سایر علائم رنگ‌پریدگی چهره، کبودشدن لب‌ها، نبض تند و غیرعادی، تپش قلب، سردرد و سرگیجه هستن و در موارد حادتر فرد سطح آگاهی و هوشیاری خودش رو از دست می‌ده.

در صورتی که این علائم و نشانه‌ها به سرعت پیگیری و درمان نشه، خطر مرگ رو به‌دنبال داره. بنابراین هر چه سریع‌تر باید بیمار رو به درمانگاه انتقال داد. در این موارد تزریق اپی‌نفرین یا آدرنالین اولین درمان پزشک هست. در صورتی که پزشک تشخیص حساسیت به گردو رو در بدن فرد قطعی بدونه، این آمپول رو جزء درمان‌های دائمی ‌برای بیمار تجویز می‌کنه. اپی‌نفرین یا داروهای مشابه مثل انسولین سوزن پنهانی داره که فرد با مشاهده علائم حساسیت به‌راحتی اون رو در بدن خودش تزریق می‌کنه.

دل‌درد، استفراغ، درد در ناحیه معده و مشکلات در گوارش، تپش‌قلب، خارش و تغییررنگ در چشم‌ها و کبودی لب از علائم حساسیت به گردو است.

برای دورماندن از حساسیت به گردو چه کنیم؟
حساسیت و آلرژی درمان قطعی نداره. توصیه پزشکان این هست که از زمان کودکی مقدار کمی ‌از مواد غذایی حساسیت‌زا به کودک خورانده بشه و ساختار بدن به مرور زمان با اون ماده آشتی کنه. در برخی موارد این ترفند جواب می‌ده. البته در این گونه موارد باید بسیار محتاطانه عمل بشه. این اقدام در برخی موارد جواب نمی‌ده و با بروز علائم و نشانه‌های آلرژی باید مصرف اون رو متوقف کنین. تاکید می‌کنیم افرادی که حساسیت به گردو در نوع شدید رو تجربه کردن، لازمه با دقت بیشتری عمل کنن.

به عنوان مثال قبل از مصرف مواد غذایی، برچسب محصول و ترکیبات تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها رو مطالعه کنین و در صورت وجود گردو در اون مصرف رو با هوشمندی آغاز کنین. اگه در میهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه نمی‌دونین که در غذایی گردو وجود داره یا خیر، بپرسین یا از مصرف اون اجتناب کنین. اگه سابقه آلرژی و حساسیت در خانواده دارین، تست حساسیت و آزمایش خون انجام بدین. پزشک داخلی یا فوق تخصص آلرژی با مشاهده نتایج آزمایش به‌راحتی می‌تونه نوع، علل حساسیت و راهکارهای درمان زودهنگام تشخیص بده. جالبه بدونین در صورتی که حساسیت شدید نباشه، تجویز آمپول ضد‌حساسیت سبب می‌شه به میزان لازم از فواید مواد غذایی آلرژی‌زا استفاده کنین و اذیت نشین.

حساسیت و آلرژی درمان قطعی ندارد.

کلام آخر
در این مقاله گفته شد که مغز گردو جزء مغزهای خوشمزه و پرخاصیت هست که طرفداران زیادی داره. از این مغز در انواع آجیل، کیک، شیرینی‌ها و تهیه برخی خورشت‌ها استفاده می‌شه. البته برای اینکه با مضرات و عوارض حساسیت مواجه نشین، باید تجدیدنظری روی برنامه غذایی خودتون داشته باشین. همچنین برای کاهش علائم حساسیت به گردو بهتره نوع درجه یک، مرغوب و تازه اون رو تهیه کنین.

در این رابطه باید بدونین خرید گردو هم با توجه به قیمت بالای اون دستخوش تقلب شده و عرضه‌کنندگان این محصول حتی به فروش اقلام چینی روی آوردن که به مراتب آلرژی و عواقب بیشتری رو در پی داره. اما واجارو یک بازار آنلاین به وسعت ایران هست که به صورت تخصصی به فروش محصولات کشاورزی می‌پردازه. در این فروشگاه می‌تونین با باغدار ارتباط برقرار کنین، با شیوه کشت و نوع محصولات برداشت شده آشنا بشین و خریدی مطمئن داشته باشین.
منبع : واجارو


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۰:۴۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)